^_~

Powered By Blogger

Monday, March 23, 2009

-ttg aku dan ...-

aku aritu nk cta ttg sourcing kan,,
adoi la lupa lak,,
hahaha,,
team br aku adalah team sourcing kan,,

camna aku nk mula crita ek,,
mls la,,
meh ku cta life ku kat intern place nh,,

tak kan aku intern kat CELESTICA MALAYSIA in KULIM,,
ok company nih ala2 chain supply company la,,
bukan ala2 dah,,
mmg dpa chain suply pon,,

kira cam owg tgh la,,
antra customer n vendor,,
antra pembeli dgn pembekal,,
lbh kurang camtu la bhasa mudah nya,,

k aku nih dok department GSC,,
Global Service Center,,
department nih la yg deal antra 2 pihak,,
dpa la customer dpa la vendor,,
means ala2 la,,
bkn btl2 pon,,
dpa aku ckp dgn vendor sbg customer,,
n depa jg la ckp dgn customer sbg vendor,,

activity yg sll dilakukan,,
adalah calling2 la,,
skejap call customer,,
sekejap call vendor,,
aku dok cini ari2 dgr call2,,
lth aku,,
dah la call smua speaking,,
bahasa la masing2 dgn accent negara msg2,,
aku nih phm xphm,,
dengar ja rr,,

ok dl aku dgn MATRIX team,,
cewah cam matrix revolusion lak kan,,
hihi,,
MATRIX ni la yg plg byk deal dgn customer,,
lpas setlle dgn customer,,
passed kat ASPECT team lak,,

ASPECT team akn validate,,
cam verify la kot,,
or make sure la vendor2 yg customer plh tuh available,,
then lpas ASPECT settle,,
pass lak kat SOURCING,,

hah team SOURCING nih la aku dok skg,,
kat cini,,
keja aku RFQ,,
mungkin dak2 BIS taw la pa bnda,,
Request For Quotation,,
means aku kna cr supplier contact n RFQ depa,,
dah dpt aku akn update dlm system,,

actually byk mean dgn system n excell ja kat cini,,
aku as ENGINEERING student mmg elect poci la,,
xda pa pon aku gain,,

so aku leh conclusi kan,,
aku dok cini dah leh jd ala2 IT programer masa aku dgn MATRIX n ASPECT,,
sbb smua ttg system failure mnjadi tggjwb utk bfikir how to upgrade the system,,
wah2 hebat kan aku,,
up dr sndr,,

then now aku almost kta,,
aku adalah BUSSINESSWOMEN lak,,
aku deal dgn vendor or nama sedap sket adalah supplier,,
hahaha,,

apa ttg engineering aku dpt pon xtaw,,
ada kot sket2 ttg component2 electric,,
dah nama kilang electronic,,
so bnd2 tuh ja yg aku taw,,

walaupon blambak ja bekas engineer dlm department nih,,
tp aku stil xdpt engineering knowledge or apply any courses yg aku std dl,,
wateva la,,
jnj aku dpt gaji,,
cipot pon jd la,,

ok sejak2 xda pic nih,,
aku suka ngarang pjg2 kan,,
siot ja,,
xda sapa pon nk bca,,
aku taw,,
bior rr,,
ni cra aku lps tensen,,
mnaip ja,,

sekian...

No comments: