^_~

Powered By Blogger

Tuesday, May 10, 2016

Lombok Part 1

Haiii!! I am back from my Lombok vacation. Oklah meh nak ceritakan serba sedikit percutian aku ke lombok kali ini. As apa yang aku cerita on post sebelum ni, aku pergi with mommy n mommy to be kan.

Flight kitorang pukul 335pm from KL tapi delay, around 415pm baru ready for take off. So alkisahnya agak malam juga la kitorang sampai di Lombok. Waktu Lombok sama dengan waktu Malaysia, yang membezakan ialah pukul 6 petang dorang da macam pukul 8 malam kat KL ok. So da dapat tak gambaran bahawasanya subuh korang kat Lombok adalah jam 430am ok! Aku bangun pukul 630am cerah benderang dah. Dah bukan lagi subuh gajah tapi da jadi subuh dinosour dah pon.

Oklah meh aku ceritakan perjalan aku kat sana. Ianya adalah short trip so tak ada la aku beria nak berjalan sakan, plus jalan dengan infant and preggy mommy kan.

Day 1
8pm - arrival Lombok Airport - supir jemput - makam malam di Esany Restaurant Mataram - Hotel Sengigi Lombok

Day 2
9am - supir jemput visit port yang boleh tengok view 3 gili - Teluk Nara untuk amik speedboat ke Gili terawangan
12.30pm - Check in Villa Ombak Hotel
2.00pm - lunch di gerai sekiltar Gili- jalan cari pakage snorkeling - balik hotel
4.00pm - sewa sepeda (basikal) - kayuh ke ombak sunset - pusing Gili
6.00pm - dinner - jalan-jalan
9.00pm - massage/ spa hotel

Day 3
8.00am - breakfast hotel
10.30am- snorkeling trip
3.30pm- balik hotel from snorkeling
6.00pm - keluar untuk dinner
10.00pm - balik hotel pack barang

Day 4
8.00am - breakfast hotel
9.30am - speedboat ke Teluk Nara
10.00am - supir jemput - Gandrung (tempat beli t-shirt) - Ole-ole - Lunch - Tempat pembuatan seramik/tembikar - tempat menenun kain - rumah sasak
4.15pm - Airport Lombok
7.15pm - fly balik KL

Oklah macam dah tak pandai nak bercerita dan menulis lak sekarang ni. Apapon meh la layan gambar apa ada sambil brief sikit tentang gambar-gambar ni. Hahaha.. Skill blogging macam dah hilang. Pegang camera pon da malas. Aduhai camna la nak amik gambar kan. So layankan gambar apa yang ada ajala ek..
Dinner Esany Restaurant
Dinner kat Esany ni kitorang makan set aja. Set apa tah dah lupa. Tapi cukup la untuk 6 orang makan. Makanan dia sedap and harga berpatutan lah. Per couple just bayar 140k IDR sahaja, bersamaan lebih kurang RM42-45 kot.
View 3 Gili kat belakang
Kat sini view belakang boleh nampak Gili Terawangan, Gili Meno dan Gili Air. Kejap ja singgah sini sebab panasnya Ya Rabbi, i is hotz ok. Pastu beli la topi bajet cool kat sini dalam 9000 IDR, RM10.
speedboat to Gili
Speedboat ni cost dia da including dalam transport supir yang aku amik dan aku da huraikan dalam post Bajet Trip Ke Lombok previously kan. Boleh refer sana ya.
Welcome drink
Ni adalah welcome drink dari Vila Ombak Hotel. Sedap betul air oren dia. Fresh sangat or aku memang tengah dahaga. Hahaha..

Oklah ini aja kot buat masa sekarang, nanti sambung review untuk hotel-hotel yang aku stay plak ya.

Jari Manis said...

sis JM dah ke Lombok but x de lah jalan2 ke tempat2 yg ana pergi ni sbb pegi semata2 nak naik Rinjani jek

nampaknye perlu buat trip ke sana lagi leh ambik supir yg ana hired ni

Ana Syanaz said...

JM kalau pergi lombok trip rinjani xleh skali trip jalan2 cmni..kena asing..nanti capet..heheehhe repeat pleasee..