^_~

Powered By Blogger

Wednesday, November 2, 2011

Teguran

Kekadang eh bukan kekadang selalu jak aku jumpa dalam facebook dalam blog cara insan2 lelaki konon berilmu tegur cara seseorang gadis ni berpakaian..tapi cara tegur ayat teguran Ya Allah hanya tuhan saja yang tahu betapa kasarnya ayat mereka tu..

Hello brothers nak tegur nak berdakwah ada cara nya bukan main cakap lepas ja..contohnya:
'Kau pakai baju tak reti ka nak pakai bertutup asyik nak tayang bra kau kaler apa kau ingat kau lawa bra kau lawa baju kau branded...'
Panjang sangat nak tulis..instead of ayat camtu why not guna lembut sikit..at least kaum seumpama macam aku ni yang pakai tak da la dedah teruk sangat masih cover cuma tak da la berpurdah bagai tak terasa terhina dengan sindiran dan teguran terhadap kaum sejenis kami..kalau cuba guna aya macam:
'Cantiknya baju awak kaler putih susu mahal lak tuh tapi rasanya lagi cantik kalau tak da tambahan penampakan pakaian disebalik pakaian mahal itu'
Kan lebih lembut..kalau aku pompuan yg pakai camtu mesti aku terasa malu lembut halus ja teguran secara automatic terasa 'isk nampak ek apa2 yg tak patut nampak tu harus cover pasni'..ini tak tegur kasar bikin panas itu orang silap2 orang tu pikir..'Ko ingat ko baik sgt kalau betol ko baik dah semestinya ko jaga pandangan ko tak kan nampak cara orang pakai.mai aku bagi ko nampak lebih lagi'..
Tak pasal2 undang penambahàn dosa untuk orang yang ditegur tu..dari sepatutnya at least jadi baik sikit silap2 jadi lebih teruk ja -_-"

Bukan aku tak leh terima setiap yang tegur mesti nak suruh jadi lebih baik tapi kadang2 hati naluri setan aku akan terdetik "diorang ni tegur cam apa ja niat nak tegur ka niat nak jatuhkan maruah orang yang ditegur tuh"
Who knows kan apa yg terlintas dalam kotak fikiran orang..

Aku bukan la jahil sangat tapi aku bukan la umat Islam yang perfect sangat tak semua suruhan aku turuti dengan perfect tak semua larangan aku tinggalkan betol2..tapi at least aku masih ada humanity dalam isu dunia dan akhirat ni..

Semoga aku lebih baik dari hari ke hari bukan makin merudum..

 AnaSyanaz2011 

2 comments:

Faaein Talip Roy said...

itu lah.. kadang-kadang memang dah elok dah dia orang nak tegur.. bila baca ayat2 kasar.. jadi segan dan rasa marah balik pada dia orang.. nak tegur pun mesti lah ada adabnya jugak kan..

*thank's sudi baca ceritera tu.. err.. Ana student UTP ke?

Ana Syanaz said...

Agak la..mgkn btl menegur tp kadang2 pedas sgt xleh handle gak bahasa2 diorang huhu..

Yup saya ex-utipian :)